Om dette arrangement

Litteratur og lyrik

Bag om bøgerne - EM special: Fodbold, følelser og fællesskaber

12.06.24
Om bold og bøger. Maskulinitet og sårbarhed. Om fodbold, følelser og fællesskaber.

Hvordan bliver bøgerne, vi læser, til? Og hvorfor er det netop disse bøger, der bliver skrevet og udgivet?

I arrangementsrækken ’Bag om bøgerne’ bliver vi klogere på bøgernes vej fra idé, over skriveproces, til udgivelse. Vi bevæger os ind i forfatternes skrivehuler, redaktørernes værksteder og forlæggernes kontorer.

Det kan du opleve

Få begivenheder kan som et stort fodboldmesterskab sende os frem og tilbage mellem himmel og helvede i pendulfart.

Så i anledning af at Danmarks herrelandshold skal til EM i fodbold denne sommer, dedikerer vi denne måneds ’Bag om bøgerne’ til fodbolden og forsøger at blive klogere på de følelser, sporten vækker, og de fællesskaber den skaber.

Vi får besøg af forfatterne Adam Drewes og Onkel Hawaii, som hver især har skrevet to vidt forskellige bøger om fodbold. Nu skal vi høre, hvordan de er blevet til, og hvorfor de har været nødvendige for forfatterne at skrive og dele med omverdenen.

Gæsterne og bøgerne

Adam Drewes er journalist, forfatter og digter. I sin nyeste udgivelse – det konceptuelle værk ’Christian Eriksens fald’ – undersøger han det sprog og de historier og tanker, som blev delt i medierne i forlængelse af fodboldspilleren Christian Eriksens hjertestop under en landskamp. Ulykken var med til at skabe en opblomstring af nationalfølelsen. Undersøgelsen viser, hvordan landsholdet kan få os til at gentænke og siden fejre vores nationale værdier.

Onkel Hawaii er forfatter og forlægger og har med ’København er hvid og blå’ begået en gal og genial og langt fra klassisk fodboldroman. Den beskriver nemlig ikke kampene, men interesserer sig mere for det fællesskab, der kan opstå på tribunen. Onkel Hawaii viser sig som en sand europamester til at beskrive, hvad fodboldfans oplever, når de støtter deres hold, ligesom han åbner døren til et overraskende rum for sårbarhed i et miljø, som udefra ser ud til at syde af toksisk maskulinitet. Med afsæt i fodbolden handler bogen om at være i sorg og at længes efter fællesskaber.

Praktisk info

• Arrangementet er d. 12. juni, klokken 17.30, på Københavns Hovedbiblioteks 4. sal, "LIVE".
  • Arrangementet er gratis og uden pladsbilletter. Bemærk, at udsynet til scenen er begrænset fra visse pladser. Derfor anbefaler vi, at man kommer i god tid.

Find vej

Fra Hovedbibliotekets hovedindgang kan du finde 4. sal på følgende måder:

• Tag elevatoren på din højre hånd, når du står med ryggen til Krystalgade.
  • Tag trapperne på din højre hånd, når du står med ryggen til Krystalgade.
  • Tag rulletrapperne op til 3. sal. For enden af sidste rulletrappe går en trappe på din højre side op til 4. sal.

Materialer