Foto: Jacob Ehrbahn

Litteratur og lyrik

Tres Kilo Kæberaslere - Hallgrímur Helgason

28.04.24
Oplev Hallgrímur Helgason i samtale med oversætter Kim Lembek om sin nyeste roman i litteratursalonen NordOrd på Christianshavns Bogfestival 2024

Den islandske forfatter og billedkunstner Hallgrímur Helgasons nye roman Tres kilo kæberaslere udkommer 25. april. Romanen er det andet bind i hans trilogi om Islands ankomst ind i det 20. århundrede, fortalt gennem en fantasirig og sprudlende historisk fabel, der er bygget op omkring hovedpersonen Gestur.

Tres kilo kæberaslere kan sagtens læses som en selvstændig roman, men der er vitterlig ingen grund til at snyde sig selv for det første bind Tres kilo solskin, der udkom i 2022 på dansk og fik fremragende anmeldelser (og begge romaner modtog Den islandske litteraturpris).

Tres kilo kæberaslere

Den 18-årige Gestur forsørger sin familie på fem i hjembyen ved Segulfjord. I den seks uger lange sildesæson forvandler fjorden og byen sig til et veritabelt silde-Eldorado, hvor tusindvis af fulde, norske sømænd vælter ind på de 30 ulovlige barer (det er under forbudstiden), danser på havnekajen til den lyse morgen, uddeler kæberaslere og horer i bakkedragene omkring den lille bygd, som får tilnavnet Islands Gomorra.

Gestur øjner penge og en mulighed for at føre familien ud af stenalderen, op af tørvehytten og ind i et rigtigt træhus – enhver islændings drøm. Der venter imidlertid også tragedier i fjorden.

Arrangementet

Hallgrímur Helgason fortæller om romanen, trilogien og sit forfattervirke i en samtale med sin danske oversætter Kim Lembek og besvarer afslutningsvis spørgsmål fra salen.
Arrangementet varer omtrent 60 minutter. Den nye roman Tres kilo kæberaslere sælges til særpris før og efter samtalen i litteratursalonens café, hvor forfatteren gerne signerer den.

Dørene til salonen åbner 45 minuter før start. Der er unummerede pladser. Kom gerne i god tid.
Entré: 80 kr. Onlinebilletsalg

Billetten giver også adgang til Hallgrímur Helgasons udstilling Gruppeportræt af selvet

Christianshavns Bogfestival 2024

Arrangementet er en del af Christianshavns Bogfestival 2024, hvor du fra d. 15.-30. april kan opleve en række litteratur- og kulturarrangementer i Københavns mest charmerende bydel. Se det samlede festivalprogram

Festivalens arrangementer på Nordatlantens Brygge præsenteres med støtte fra Christianshavn Lokaludvalg.