Bibliotekarerne anbefaler sommerlæsning

De læseglade bibliotekarer Caroline, Susanne og Tage anbefaler fremragende læsestof til din sommer.

En anmelderrost bestseller du ikke må snyde dig selv for:

Børnene er konger af Delphine de Vigan

Delphine de Vigan´s seneste roman: ”Børnene er konger” giver os et skræmmende billede af, hvor vi er ved at bevæge os hen som samfund, og i hvor høj grad vores liv kan styres af sociale medier.

Vi følger Mélanie, som forsøger at gøre karriere som reality stjerne, men da hun ikke er i stand til at overskride så mange grænser, som det skønnes nødvendigt for at få succes i den branche, stifter hun familie. Her øjner hun snart en mulighed for berømmelse og indtjening som influencer vha. sine børn.

Kimmie 6 år og Samuel 8 år bliver hurtigt YouTube stjerner med mange følgere og høj indtjening og et væld af gratisprodukter fra firmaer. Deres far opgiver sit borgerlige erhverv og bliver en del af hustruens og børnenes firma. Det kommer til at blive hele deres liv, og de foretager sig nu intet, uden at følgerne er med. En dag forsvinder Kimmie, og vi møder nu efterforskeren og enspænderen Clara, der konfronteres med en verden, hvor alt handler om at være på og blive set.

Den er sprogligt let at læse, og handlingen drives frem af den indbyggede krimihistorie, der både giver spænding og nuancerer YouTuber-livet. Forfatteren er kendt for at skrive selvbiografisk i sine tidligere romaner – jeg håber ikke, at denne er det.

Andre romaner om samme problematik er Patricia Lockwoods: ”Ingen taler om det” og Tone Schunnessons:” Dagene, dagene, dagene”.

/Susanne

En overset perle:

Ingen vej tilbage af Tommi Kinnunen

I Tommi Kinnunens fremragende roman ”Ingen vej tilbage” skildres 5 kvinders fodtur fra Nordnorge, gennem vildmarksområder, til deres hjemstavn i Finland: 2. Verdenskrig er slut – og kvinderne er på enhver måde havnet på den tabende side.

Turen gennem et krigshærget Lapland virker som et håbløst forehavende – uden alternativ. De 5 sammenbragte kvinders vandring udgør et hjertegribende fællesskab, hvor jeg som læser lever med i kvindernes forbavselse, første gang de bliver mødt af afvisning og kulde – fordi de bærer Kains-mærket at være blevet kronraget som tegn på deres involvering med besættelsesmagten.

Alle er i en trøstesløs situation i det krigshærgede land. Er kvindernes fællesskab nok til at imødegå kulden og udstødelsen? Hvad sker når de når frem? Kvindernes eneste værn mod fordømmelsen viser sig at være total tavshed om hvad de har oplevet. En tavshed som i høj grad i dag er årsag til at emnet er underbelyst i historiske fremstillinger.

Det er forfærdende, gribende og tankevækkende at læse denne historie. Finsk skønlitteratur har i almindelighed ikke den store bevågenhed her i landet, så man kan nemt overse Tommi Kinnunens fremragende roman. At den indgår i bogudstillingen “Historiens store dramaer” gør det forhåbentlig nemmere at få øje på denne læseoplevelse!

/Tage

En finurlig læseoplevelse:

At træde på en slange og Forsvindinger af Hiromi Kawakami

Forlaget Korridors serie af asiatiske kortromaner - eller novellaer – er så små og nette at de godt kan overses, men når man først får øje på én må man samle den op, for det er en vældigt smuk bogserie. Jeg vil klart anbefale at man følger trangen til at kigge nærmere på en af de små perler – for eksempel den helt igennem fantastiske syv’er i serien med de to novelleaer At træde på en slange og Forsvindinger af japanske Hiromi Kawakami, som nogen måske kender fra Nakanos genbrugsbutik.

En ekspedient i en bedekransebutik træder på en slange på vej til arbejde og som var det det naturligste i verden forvandler slangen sig til en kvinde, der flytter ind hos ekspedienten, kalder sig mor og lokker med lækker mad, øl og en envejs-billet til den ifølge slangen ekstremt attraktive slangeverden. Det er helt igennem fortryllende læsning. Den japanske hverdag i sig selv utroligt dragende og delikat at læse om: misomarineret makrel og kogt taro-rod med et drys af silde-yngel og hvide sesamfrø til aftensmad, bedekranse af palisander, agat, krystal og sandeltræ. Og de magiske elementer såsom talende, dominerende slange-roommates, der viser sig at være et ganske udbredt fænomen i bogens univers, gør Kawakamis univers konstant overraskende og flippet.

Den anden fortælling må du selv se nærmere på, men jeg kan da lige nævne at den blandt andet handler om velduftende miniature-kæleræve opbevaret i bambusrør og om en kvinde, der svinder ind til at være på størrelse med en birkes.

Tag en novella med i lommen næste gang du skal i parken og læse – men hold øje med slanger i græsset!

/Caroline

Er du til litterær luksus?

Så tilmeld dig nyhedsbrevet Førstevælger og vælg "Bestsellere og anmelderdarlings”