Mød børneværten Cecilia

23.12.23

Jeg hedder Cecilia Jensen og jeg er ansat som Børnevært og studentermedhjælper på LÆS.

Hvad er din yndlingsbog fra din barndom?

Siden jeg var helt lille, har jeg været glad for at høre historier. Jeg husker især Jujja Wieslanders fortællinger om Mor Muh og Krage, og deres skøre påfund - vist igennem de flotte tegninger af Sven Nordquist.

Min kærlighed til historier voksede, da jeg selv lærte at læse, og jeg mindes serien om ”Laura” og hendes familie i det lille hus på prærien som helt fantastisk. Det var en ny verden at komme ind i, og det var meget fascinerende at følge de samme personer i tykt og tyndt. Så var det ret spændende at de boede på den vilde prærie, hvor alt kunne ske.
Der er noget magisk over serier, og at kunne starte på den næste bog, fordi man bare vil have mere!

Hvis du skulle vælge en bog fra hylden nu  hvilken bog ville du så anbefale?

Bøger med rim synes jeg virkelig er gode. Det er sjovt at lege med rytmer, også når man ikke synger. Man smager på ordene på en anden måde, som jeg synes er fed! Lotte Salling har skrevet mange rimebøger, og ”Cirkus Simsalabim” er rigtig sjov, og med vilde illustrationer.

Hvilket område på den nye børnesal er dit favoritområde?

Jeg er vild med Bogborgen!

Det er så dejligt at kunne hjælpe børn og deres forældre med at finde den rette bog, når barnet enten er ved at lære at læse, eller er godt på vej længere op i læsetårnet!

En god detalje er de forskellige farver på hylderne, der matcher bøgernes sværhedsgrader, så man nemt kan finde mange bøger, der passer til lige netop ens eget læseniveau.

Hvad er dit bedste trick til at holde et barns opmærksomhed under højtlæsning

Jeg fokuserer meget på at engagere børnene i min læsning, og vise, at det er noget vi har sammen. Det prøver jeg at gøre ved at holde øjenkontakt, smile og generelt have et åbent kropssprog. Til højtlæsning prøver jeg at gå med på børnenes initiativ, når de bliver fanget af noget bestemt i bogen. Så kan vi snakke om helt nye ting, som man måske ikke havde tænkt kunne være en del af historien.

Hvad laver du ud over at være børnevært på LÆS?

Udover at være på LÆS, bruger jeg det meste af min tid på mit studie. Nogle gange tager jeg ud i naturen, og laver måske et bål sammen med gode venner. Ellers nyder jeg livet i byen, går på museum, til koncerter eller finder en god park, hvor jeg kan sidde med en bog. Jeg er i gang med en bacheloruddannelse i Retorik, hvor jeg bliver klogere på hvordan vi mennesker bruger sproget, samt hvilken effekt det har på vores hverdag og samfund. Jeg har i flere år arbejdet med børn som pædagogmedhjælper, og har blandt andet også været spejderleder.

Mange læsehilsener Cecilia

Materialer