Mød børneværten Clara

13.12.23
Jeg synes det er rigtig hyggeligt at se børn (og forældre) sidde med bunker af bøger og læse sig igennem den ene efter den anden i de huse som er ved Litteraturstrædet eller i Historievulkanerne. Så jeg tror lidt at alle de kroge og huler man kan gemme sig væk i på etagen er mine favoritområder.

Jeg hedder Clara og er studentermedhjælper og børnevært her på Hovedbiblioteket.

Hvad er din yndlingsbog fra din barndom?

Som enhver anden lille søskende kopierede jeg min ældre bror meget da jeg var lille. Hvilket bl.a. har gjort, at jeg i en periode læste rigtig meget manga. Læseoplevelsen var helt anderledes end de ”normale” bøger – der var seje tegninger i og at navigere i taleboblerne og at læse dem ”bagfra” var sjovt. Jeg husker især serien om ”Mesterdetektiven Conan”, som der findes over 90 bind af, og som er i mange eksemplarer her på LÆS.

Hvis du skulle vælge en bog fra hylden nu, hvilken bog ville du så vælge?

Jeg ville vælge en Tove Jansson bog, f.eks. den tykke bog ”De tre sidste romaner”, som indeholder forskellige fortællinger fra Mumiuniverset, som er et univers, jeg mener, bør læses i alle (børne)aldre. Jeg synes, Jansson skriver fantasiopfordrende og er en mester i at skabe verdener som har et særligt langsomme tempo, man bare kan forsvinde ind i. Dette gælder også for hendes ”voksenbøger”, som endda også har enkelte tegninger i sig.

Hvilken område på LÆS er dit favoritområde

Hvad er dit bedste trick til at holde et barns opmærksomhed under højtlæsning?

Finde noget som man selv synes er sjovt og spændende at læse op! Når en tekst er skrevet på vers med metriske elementer, som gør at den kan læses højt rytmisk, synes jeg, det er rigtig sjovt at læse op. Og egentlig tror jeg, at det er entusiasmen, som gør at børn forbliver opmærksomme, da de kan se der sker noget rigtig spændende lige der.

Hvad laver du udover at være børnevært på LÆS

Jeg læser Dansk på Københavns Universitet, så jeg bruger en del tid på at læse en hel masse. Når jeg ikke læser, prøver jeg at bevæge min krop så meget som muligt, så jeg går til yoga og pilates og går en masse ture mens jeg lytter til musik, podcast eller lydbøger. Derudover er jeg meget sammen med mine venner og så er jeg lige begyndt at spille rigtig meget Mario Kart med min kæreste.