Hvad læser Knud Romer?

Knud Romer er aktuel med romanen "Pigen i violinen". Vi har spurgt ham, hvilke bøger, der har gjort størst indtryk på ham i år.

Hvad læser du lige nu?

"Det sidste, jeg kan læse, er min hånd - jeg er snart helt blind."

Hvilke bøger har gjort størst indtryk på dig det seneste år og hvorfor?

"Dem jeg fandt omme bag de bøger, som står forrest i mine bogskabe: Mervyn Peake: “Gormenghast” trilogien, Bruno Schulz: “Kanelbutikkerne”, Flann O’Brien: “At Swim-Two-Birds”. De er alle ren magi og fryd, som er med én resten af livet.."

Hvilke bøger anbefaler du altid andre at læse og hvorfor?

"Man skal altid kun læse de bøger, som man selv har lyst til. Ellers holder man op med at læse. Så det er helt op til jer: hvad skulle det være - der er et babylonisk bibliotek at vælge imellem. Selv sætter jeg højest de bøger, som står i “Skyggebiblioteket” - de bøger, der vågner om natten - fantastisk litteratur, magisk realisme, fantasy, eventyr. Man kan finde et lille indeks over dem i min anden roman, “Kort over paradis”. Men følg stien i dig selv, som fører til enden af regnbuen, hvor krukken med guld venter!"

Hvilken bog ville du ønske, du havde læst og hvorfor?

"Hvad kan jeg blive?” Måske havde jeg valgt et ordentligt studie og fået mig et rigtigt arbejde og et lykkeligt liv."