BogDate 28 om N-ordet

BogDate handler om brugen af N-ordet i litteraturen og om bøger som tiden har gjort provokerende

Hør podcasten

Woke og hvidhed

En ny dansk bog "Den Sorte Mand" handler om racisme, woke og hvidhed i dansk litteratur fra Karen Blixen, Tom Kristensen til Michael Strunge , Hanne Vibeke Holst og Kim Fupz.

Jeg er interesseret i , hvordan sprog reflekterer ændringer i normer og værdier, siger forfatteren Klaus Rothstein om baggrunden for at skrive bogen.

Sort Hvid

Det er ikke en debatbogen, men mere en personlig gennemgang af dansk litteratur skrevet af hvide danskere om sorte.

Ved at se på, hvordan den sorte mand er blevet skildret i litteraturen, prøver jeg at forholde mig til, hvad der sker i vores samtid i dag.

Det sprog, vi taler både i dagligdagen og i medierne osv. Og så hvordan den sorte mand reflekteres i litteraturen.

Afrika som fællesnævner

I bogen "Den Sorte Mand" behandles mange forskellige forfatterskaber også for deres måde at beskrive Afrika på bl.a. Thomas Bobergs bog "Africana", Peder Frederik Jensens "Vold" og Jakob Ejersbos trilogi.

Min bog handler om det hvide blik på de sorte. Det handler ikke om, hvordan sorte forfattere selv måtte skrive om at være sort. Og det handler jo på ingen måde om, hvordan sorte måtte opfatte at blive beskrevet af hvide. Det skal en sort forfatter skrive om. Men det handler om det hvide blik på de sorte.

I podcasten er der både interview med forfatteren Klaus Rothstein og biblioteksfaglig konsulent Inger Gyldenkærne.

Citater fra: Elefantens vuggevise (Harald H. Lund, Mogens Jermiin Nissen (1947)

Hærværk (Tom Kristensen 1930)

Rasmus får besøg (Jørgen Clevin 1945)

Salthandlerskens Hus (Cecil Bødker 1972)

Nigger (Michael Strunge 1982)

Eksil (Jakob Ejersbo 2009)

Om podcasten

Podcasten er produceret og tilrettelagt af Claus Vittus og indgår i serien 'BogDate'.

Underlægningsmusik: Epidemic Sound

Hør flere afsnit af BogDate

Abonner på podcasten, der hvor du ellers lytter dine podcast -  og få flere anbefalinger og interviews med forfattere.