Søhelt, Svindler & Spion - Episode 21 – Menneskejæger

Jørgen Jürgensen bliver som menneskejæger involveret i etnisk udrensning af de indfødte på Tasmanien. Han er dog på de indfødtes side

Hør 21. episode

Etnisk udrensning

De indfødte på Tasmanien er ved at blive tvunget væk fra den ø, hvor de og deres forfædre har boet i tusindvis af år. Jørgen har lært de indfødte at kende og deres kultur, men han bliver sat til at jage de indfødte ud. De skal isoleres på en lille ø nord for Tasmanien.

En glemt bog

Jørgen har hele tiden været fascineret af de indfødte og har skrevet på en bog om de indfødtes liv og kultur. Den bog bliver først fundet og udgivet i 1991 - 150 år efter Jørgen Jürgensens død. Den er det primære årsag til at man kender til det oprindelige folk på Tasmanien, da de sidste oprindelige folk døde i 1888.

Om podcasten ”Søhelt,Svindler & Spion”

Podcasten er produceret og tilrettelagt af Claus Vittus og er historien om Jørgen Jürgensen. Den er planlagt til 22 afsnit, der kommer i 2022/2023. Serien er 2. sæson af  ”Søhelte på Vilde Veje”, som er en podcast-serie, der har eksisteret i et år og som har fortællinger om danske søhelte.

Se mere om "Søhelte på vilde veje"

Abonner på podcasten, der hvor du ellers lytter dine podcast -  og få flere spændende fortællinger.

Musik:

Postman – Kikoru