Om dette arrangement

Foredrag og debat

Bag om Europa: Fremtidens landbrug

23.05.24
Hvad er status for landbrugets grønne omstilling, hvordan ser verden ud med landbrugsbriller både herhjemme og i Europa og hvad skal der til for at skabe bæredygtige fødevaresystemer i fremtiden?

Bag om Europa: Fremtidens landbrug

En dansk talemåde lyder ”Når bonden har det godt, har samfundet det godt”, men hvor sandt er det udsagn egentlig i 2024, hvor landbruget er under voldsomt pres på en lang række områder?

Landbruget har gennem historien spillet en enorm rolle både kulturelt og økonomisk i såvel Danmark som EU. Men den stadigt hurtigere accelererende klimakrise og den globale udvikling presser landbruget, som nu står over for enorme forandringer, der skal omsættes i hidtil uset tempo.

I takt med EU’s nye klimakrav til landbruget, ulmer frustrationerne i stadigt større grad. Både hos mange landmænd i Europa, der føler sig begrænsede af diverse miljøregler og som med et europaparlamentsvalg i sigte højlydt protesterer hele vejen fra Paris til Polen. Og samtidig står en lang række borgere uforstående overfor landbruget, der opfattes som en modspiller i den grønne omstilling.

Vær med, når vi sammen med to forfattere og en EU-ekspert vil forsøge at indkredse en ny retning for fremtidens landbrug og prøver at forstå betydningen af de mange problematikker, som vi allesammen står over for sammen med landbrugets fødevareproducenter i EU og i Danmark.

Mød panelet

Ditte Marie Brasso Sørensen fra Tænketanken Europa

Ph.d. i statskundskab fra Københavns Universitet Indgår i samtalen med sin viden som senioranalytiker i Tænketanken Europa med ekspertviden i EU’s Green Deal og fødevarer.

Rasmus Hage Dalland, forfatter til 'Jordbundet'

Indgår i samtalen med udgangspunkt i sin bog ”Jordbundet” med sine observationer i forhold til, hvordan klimakrisen og omstillingen af landbruget opleves konkret i hverdagen af dem, som skal omsætte i praksis - nemlig landmændene. Samt sine refleksioner omkring forholdet mellem land og by i et klimaperspektiv. Hvad skal der til for, at den grønne omstilling af landbruget fremadrettet opleves som en fælles opgave?

Jens Smærup Sørensen, forfatter til 'Evigt i tiden'

Indgår i samtalen med udgangspunkt i sin roman 'Evigt i tiden' med sine refleksioner omkring landbrugets udvikling i Danmark. Hvad landbrugskulturen herhjemme er rundet af og hvor den står i dag. Smærups roman foregår i tre historiske perioder; nemlig den enevældige konges landboreformer i 1790'erne, højskolernes og andelsbevægelsens storhedsperiode sidst i 1800-tallet, og i nutiden hvor de som industrielle fødevareproducenter må forholde sig til en miljøbevidst offentlighed, og til den klimakrise de måske allerede er medskyldige i.

Moderator på dagen er Jørgen Steen Nielsen, klimajournalist på Dagbladet Information.

Københavns Biblioteker går bag om Europa

Der er europaparlamentsvalg i juni, men hvorfor ser Europa ud, som det gør i dag? Og hvor er vi på vej hen?

I løbet af fem arrangementer vil Københavns biblioteker dykke ned i fem forskellige emner, hvor vi via et historisk tilbagekig forsøger at forstå, hvordan vi nåede frem til, hvor vi står i dag og hvor vi er på vej hen.

Vi kigger på misinformation, landbrug, europæisk identitet, Europas kulturhistorie og klimaforandringer for at gøre alle klogere på et Europa under forandring.

Læs mere og tilmeld dig de andre arrangementer i serien her

En kulturhistorisk rejse: Mandag d. 22.4. kl. 19 på Ørestad bibliotek

Desinformation i et historisk perspektiv: Tirsdag d. 23.4. kl. 19 på Østerbro Bibliotek

Findes en europæisk identitet?: Torsdag d. 2.5. kl. 19 på Brønshøj Bibliotek