Foto: Les Kaner

Månedens forfatter: Morten Pape

Lyt med her, hvor forfatter Morten Pape fortæller om tredje og sidste bog i sin Amagertrilogi, der er et portræt af middelklassen

Bankkrak blev til roman

Du finder podcasten med Morten Pape på bibliotekernes hjemmeside ved at trykke her.

Morten Papes tredje bog om Amager 'I Ruiner' handler om Amagerbankens krak oplevet igennem en middelklasse Amagerfamilie. Da Amagerbanken krakkede mistede mange små aktionærer på Amager deres opsparing. De tabte senere en sag mod staten, der havde kendt til bankens situation.

”Det tændte min indignationsknap.  Jeg var nødt til at skrive om hvordan Amagerbankens krak påvirkede alle på Amager. Det var jo en skelsættende begivenhed” fortalte Morten Pape, da han var gæst i arrangementet Månedens Forfatter på Hovedbiblioteket i København i oktober 2021.

De tre bøger i Amagertrilogien handler alle om dysfunktionelle familier.

”Det handler om et velfærds-Danmark, som jeg hørte meget om som lille, men som jeg ikke rigtigt kunne få øje på.” fortæller Morten Pape, der selv er vokset op i boligkvarteret Urbanplanen som er blevet betegnet som en ghetto.

”Det er en anden historie om det velfærdsDanmark som har nogle sider, hvor vi kan gøre det bedre.”

Morten Pape interviewes her af sociolog og journalist Aydin Soei.

Om bogen

Finanskrise og folkemord, et Europa under pres, et forstyrret nødhjælps-system og kernefamiliens kollaps. Morten Pape takler nogle af det 21. århundredes største spørgsmål i sin episke afslutning på Amager-trilogien. 'I ruiner' er en stort anlagt roman om dem, der tier, og dermed samtykker – i familien, i lokalsamfundet og på verdensplan.

Om podcasten

Podcasten er produceret og tilrettelagt af Claus Vittus og indgår i serien 'Månedens Forfatter', som er en podcast-serie, der har eksisteret i syv år og som har mere end 50 forfattere repræsenteret i lydform.

Musikken er: Mountain Air/ It´s Been So Long  af Cody Francis

Se mere om "Månedens Forfatter" her.

Find flere podcasts fra Københavns Biblioteker

Du kan finde Københavns Bibliotekers øvrige podcasts her.

Du kan abonnere på podcasten på iTunes
Du kan abonnere på podcasten på Spotify
Du kan abonnere på podcasten på Deezer
Du kan abonnere på podcasten på Podbean

Eller skriv 'Månedens forfatter' i din podcast app.