Voksne

21.05.24
Oplev Leif Davidsen i samtale om sin nye roman 'I skyggen af krigen'

Krimitid: Leif Davidsen

En mester i at skrive spionfigurer og nervepirrende plots, der drager paralleller til vores samtid og historie har jubilæum og er bogaktuel.

I år er det 40 år siden Leif Davidsen debuterede med ’Uhellige Alliancer’ og den 8. maj udkommer så hans nye spændingsroman ’I skyggen af krigen’ som endnu engang viser Davidsens dybe indsigt i Putins Rusland.

I dag er Leif Davidsen en af de mest læste og populære danske forfattere. ”Jeg fandt min vej, da jeg opdagede, at det var verden, der skulle levere baggrunden til mine historier” siger Davidsen selv. Han har igennem hele sit forfatterskab demonstreret en uforlignelig evne til at dykke ned i historiske og aktuelle politiske problemstillinger, trække på sin egen omfattende viden fra livet som udenrigskorrespondent og omforme det til medrivende og foruroligende fortællinger, hvor spændingen driver plottet frem.

Davidsen vil til arrangementet være i samtale med skribent og ph.d. i litteraturhistorie Elisabeth Skou Pedersen.

Om Leif Davidsen

Debuterede i 1984 med ’Uhellige alliancer’ og har siden udgivet en lang række spændingsromaner, rejseberetninger og erindringer. Udgav i 2022 den historiske spændingsroman ’Lenins bodyguard’. Davidsen arbejdede i over 20 år som journalist og udenrigskorrespondent i Moskva for Danmarks Radio. Han har modtaget adskillige priser for sit forfatterskab, bl.a. Læsernes bogpris, De Gyldne Laurbær og Glasnøglen for årets krimi i Skandinavien.

Om Krimitid

Til krimitid kan du møde din yndlingsforfatter og høre om litterære forbilleder, skrivemåder og fascinationen af mord og opklaringsarbejde. Vi undersøger den populære genre, som stadig fascinerer – hvordan kan det være at forfattere som Karl Ove Knausgaard og Helge Bille (pseudonym for Madame Nielsen) begynder at skrive krimier? Hvad er en noir-krimi, en whodoneit-krimi og en hyggekrimi? Hvordan skrives spionromaner og politiske thrillers? Du kan forvente at møde de bedste forfattere i samtale med kyndige litteraturmennesker og krimielskere, mens vi sammen fejrer læseglæden og følger vores undren.

Til næste arrangement i serien kan du møde Helge Bille (pseudonym for Madame Nielsen) og høre om romanen 'Roman om en forbrydelse'. Læs mere her.

Praktisk info

• Arrangementet foregår på Københavns Hovedbiblioteks 4. etage "LIVE".
  • Arrangementet er gratis og uden pladsbilletter. Bemærk, at udsynet til scenen er begrænset fra visse pladser.
  • Vi åbner til sceneområdet kl. 16.30.

Find vej

Fra Hovedbibliotekets hovedindgang kan du finde 4. etage på følgende måder:

• Tag elevatoren på din højre hånd, når du står med ryggen til Krystalgade.
  • Tag trapperne på din højre hånd, når du står med ryggen til Krystalgade.
  • Tag rulletrapperne op til 3. etage. For enden af sidste rulletrappe går en trappe på din højre side op til 4. etage.